Een grote chocoladeletter lag er op mijn bureau, fair trade nog wel. Een leuke geste van de sint op kantoor. Normaal gesproken ben ik niet zo van de melkchocolade. Ik doe mij liever tegoed aan een reep pure bittere chocola, met minimaal 70% cacao. Maar deze chocoladeletter bleef me vanaf mijn bureau toelachen, en voordat ik het wist, zat ik na mijn lunch aan een chocoladelettertoetje. Daar bleef het natuurlijk niet bij. Aan het einde van de dag was de letter op, was ik moe, en bekeek ik eindelijk eens zorgvuldig de ingrediëntenlijst. Fairtrade, maar wel als belangrijkste ingrediënt suiker. Met de verdere ongezonde toevoegingen leek het mee te vallen.

En dat kan je helaas van de Hema sinterklaas slagroomtaart, die Foodwatch onderzocht, niet zeggen. Je moet het echt even lezen, en hun actie steunen! Knap stukje onderzoek weer van Foodwatch, en heel goed dat ze dit soort informatie aan het licht brengen.
Nu ben ik eigenlijk een groot Hemafan, en ik hoop dan ook dat de Hema dit soort taarten snel uit het assortiment haalt, zodat ik weer oprecht fan kan zijn.

Wil jij ook weten wat er precies in je eten zit? Dan kun je natuurlijk het beste zelf je baksels en eten maken, zodat je precies weet wat er ingaat, en zo natuurlijk mogelijk eten, zoveel mogelijk groente en fruit en zo min mogelijk uit pakjes. Maar omdat dat soms niet te vermijden is, bekijk dan in ieder geval de ingrediëntenlijst. En zoek die ingrediënten en e-nummers op.

Heel handig is het boek boven op de foto! Je zoekt er heel snel iets in op, en het geeft goede informatie, zoals gisterenavond toen ik even op de verpakking keek van het santenblok, dat ik dacht te gaan gebruiken voor mijn soep: E220.

En wat zei Wat zit er in uw eten erover?

E220. Code rood. Echt vermijden. Ik had er al geen zin meer in. Stom dat ik niet eerder nauwkeuriger op die verpakking had gekeken. Die Santenreep heb ik niet meer opengemaakt, en de soep was heerlijk.

Natuurlijk meet ik soms met twee maten, want op dat zakje pepernoten had ik ook niet gekeken. Maar ook daarna voelde ik me moe. Dus dat ga ik nu weer beter doen.

Je kunt iedere dag opnieuw beginnen. Dus nu bereid ik weer mijn lunch voor morgen, gegrilde aubergine, met wortel, lente-uitjes, bleekselderij en quinoa. Op naar een dag vol energie, zonder e-nummers en zonder suiker.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation