Ons lichaam wordt continue beïnvloed door belastingen van binnenuit, bijv. restproducten van de spijsvertering, te snel eten, medicijngebruik, amalgaamvullingen, negatieve gedachten, stress. Maar ook door belastingen van buitenaf zoals bestrijdingsmiddelen, cosmetica, luchtvervuiling.
Als dat een aanhoudend proces is van heel lange tijd dan kunnen belastingen zich in het lichaam ophopen. Het lichaam gaat dan minder goed functioneren en er kunnen ziekten ontstaan.

Gelukkig is het lichaam ook continue bezig met reinigen via de verschillende uitscheidingsorganen: lever, nieren, darmen, huid, longen en slijmvliezen. De uitscheidingsorganen werken met elkaar samen. Als er een belast is, proberen de anderen dat op te vangen. Een mooi idee dat de natuur het zo goed regelt. Maar te veel belasting kan je lichaam niet meer opvangen.

Ondersteun je uitscheidingsorganen
Je kunt de uitscheidingsorganen (en daarmee ook de reiniging van je lichaam) ondersteunen met voldoende beweging, ontspanning en gezonde voeding. Je kunt zelfs specifieke organen ondersteunen.

De longen is een van de organen betrokken bij de reiniging. Ze regelen de uitwisseling tussen zuurstof en kooldioxide. Zuurstof is de voeding voor je cellen. Kooldioxide is de afvalstof. Als er te veel kooldioxide achterblijft in je lichaam is dat belastend voor je lichaam. Vervuilde lucht inademen, roken, oppervlakkig ademen en transvetten zijn bijv. belastend voor je longen, maar je kunt je longen ook ondersteunen met bijv. ontspanning, goede ademhaling, vocht en voeding.

Ondersteunende voeding voor de longen

  • Anti-oxidantrijke voeding → doorbloeding, soepelheid longblaasje
  • Goede vetzuren bijv. walnootolie, pompoenpitolie, lijnzaadolie
  • Vitamine C → houdt bindweefsel gezond → Fruit en groente.
  • Vitamine E → houdt cellen gezond → noten en plantaardige olie (tarwekiemolie).
  • Silicumrijke voeding: haver, gierst, volkoren granen, champignons, schillen van vruchten.
  • Appels en peren.
  • Vitamine D → heeft een beschermende werking bij COPD en werkt tegen luchtweginfecties (zon! Vette vis, vlees, eieren, boter).

Let er trouwens ook op dat je geen frisdranken drinkt. Koolzuur is niet goed voor je lichaam. En daarnaast is het goed voor je longen om veel water te drinken.

Deze salade staat bol van de ingrediënten die goed zijn voor je longen. Voor als je longen een boost kunnen gebruiken.

Ingrediënten

  • 3 stronken witlof
  • beetje veldsla
  • een appel
  • 2 gekookte eieren
  • pecannoten handje
  • half bakjes champignons

    Voor de dressing
  • walnootolie
  • citroensap
  • zout
  • peper
  • teentje knoflook

Haal de blaadje van de witlof van elkaar en leg op een schaal. Van het binnenste stuk wordt het moeilijker de blaadjes los te halen, snijd die in kleine stukjes. Doe er blaadjes veldsla over heen en peterselie. De witlof, veldsla en peterselie zijn topleveranciers van vitamine C, goede anti-oxidanten voor de longen.

Snijd een appel in stukjes en voeg toe aan je salade. Snijd de gekookte eieren (vitamine D) in plakjes en verdeel deze ook over je salade. Garneer met pecannoten (vitamine E) en lijnzaad (stimulerend voor slijmvorming) en champignons (silicumrijk). De champignons bak eerst je met zout en zwarte peper in beetje roomboter.

Maak een dressing van walnootolie en citroensap, zout, peper en knoflook dresseer die over je salade. Voeg nog een beetje peterselie toe voor de kleur.

Voor extra longpower vol vitamine C
Maak er een juice bij van 2 appels, beetje peterselie, stukje broccoli, handvol spinazie, stukje gember en ca een kwart citroen.

Maakt je lichaam overuren qua reinigen voor een heel lange tijd achter elkaar? En werkt het reinigen niet meer voldoende? Dan is het wellicht raadzaam je lichaam helpen te ontgiften.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation